Nyheder

SL2017 logo CMYK 100mm final

Spejdernes Lejr 2017

I dagene 22. - 30. juli deltog Magleby Spejderne i Spejdernes Lejr 2017 i Sønderborg.

Lørdag den 22. juli tog første hold, bestående af 2 ugler, 6 falke, samt Allan og Mette som ledere, afsted fra Tryggelev med bus. Busturen gik i første omgang til Svendborg, hvor man skiftede til en større bus, sammen med en masse andre spejdere fra Svendborg området. Turen gik via Bøjden-Fynshav inden vi alle noget forsinket ankom til busterminalen på Spejdernes lejr. Herefter var det på nakken med rygsækken og gå et par kilometer med vores ret tunge oppakning. Fremme på lejrpladsen, som lå i underlejren Broen, kvarteret Svendborgsundbroen, hvor alle spejderne fra Langeland, Ærø og Svendborg kommuner hørte til. Magleby lå ved siden af Tullebølle og Egense på den ene side og Thurøspejderne på den anden. Alt vores lejrgrej lå klar på lejrpladsen ved vores ankomst og var blevet kørt derned dagen før af Nis Rattenborg fra vores bestyrelse, TAK for det.

Teltene blev slået op og heldigvis bestod aftensmaden lørdag aften af sandwich, så bålpladsen kunne heldigvis vente til om søndagen, hvor vi fik stillet de sidste telte op ialt 4 telte til spejderne og vores lille køkkentelt. Spisebordet blev også lavet, men først skulle der slæbes en masse rafter op på pladsen, som primært Falkene stod for, også i silende regn.

Vi havde nogen udfordring med at indrette lejren, da den var ret lille, men det lykkes at overholde diverse sikkerhedsafstande. Uglerne var på aktivitet til Dybbøl Mølle om eftermiddagen, hvor de så en film om krigen i 1864 og lavede nogle aktiviteter om krigen dengang bla. skulle der forbindes en såret soldat, bedømmes afstande og løses en morsekode. Mens Uglerne var på aktivitet, ankom Line og Peter og den sidste Ugle. Efter aftensmaden var vi allesammen til åbningsshow af denne Danmarks største lejr med ca. 37.500 deltagere. Hele åbningen kan ses på youtube.com

Mandag den 24. juli havde Linett fra Falkene fødselsdag og blev fejret med kagemand. Uglerne var på ridderprøve om formiddagen sammen med Peter, mens Falkene havde frie aktiviteter både formiddag og eftermiddag. Uglerne havde også frie aktiviteter om eftermiddagen. Med frie aktiviteter betyder det at det var aktiviteter man kunne gå rundt på lejren og lave når man mødte dem. Meget af den tid blev også brugt på at kigge på alle de ting der var på lejren, købe ting og sager i Spejder Sport, 55° Nord eller Supermarkedet,  møde nye venner og bytte mærker. Formiddagen og noget af efttermiddagen brugte Allan og Mette, og senere Peter på at bygge køkkenbord, samt at få overdækket begge borde med presenninger, som vi alle blev rigtig glade for.

Om aftenen var Falkene til Unge Event.

Hele tirsdagen var både Ugler og Falke på KulturSpejd, hvor de sammen med jævnalderne var på en "rejse" til 7 forskellige lande og lavede en aktivitet som relaterede til det pågældende land. Som så meget andet af tiden foregik næsten hele dagen i regnvejr, hvilket dog blev taget med godt humør. Efter aftensmaden deltog vi alle i den store gudstjeneste ved den store scene. Det var en noget anderledes og børnevenlig gudstjeneste.

Onsdag var underlejrdag, hvor vi startede med at skulle deltage i en ringridningsturnring i vores kvarter og derfor skulle vi først fremstille en hest, som blev båret af 4 falke med Tobias fra Uglerne som rytter, og de gjorde den fin indsats i konkurrencen. Om eftermiddagen skulle der fremstilles kager til Sønderjysk kaffebord, hvilket for Maglebys vedkommende blev til pandekager, der dog først blev lavet om aftenen. Onsdag eftermiddag ankom 4 Svaler og Henriette, noget forsinket, for at deltage i den sidste del af lejren.

Torsdag var Svalerne på LilleSpejd, mens Uglerne og Falkene tog en tur ind til Sønderborg.

Fredag var Svalerne på en aktivitet om genbrug af affald om formiddagen og Ridderprøven om eftermiddagen. Uglerne og Falkene var på SciSpejd som var en masse aktiviteter med videnskabelige udfordringer, som at løfte en bil ved hjælp at en raftekonstruktion og taljetræk, vandraketter og vandsøjletryk og lavede strøm ved hjælp af en kartoffel.  Fredag aften var Uglerne til Børneevent, hvor de så filmen Zootropolis.

Lørdag formiddag var det blevet Svalernes tur til at komme til Børne event, som var en stor pudekamp, mens Ugler og Falke havde frie aktiviteter, som for Falkenes vedkommende blev brugt til at sige farvel til nogle af de nye venner de havde fået. Lørdag eftermiddag begyndte nedbrydningen og pakningen af hele lejrpladsen og desværre skulle vi på grund af alt det vand lejren havde fået, flytte alle vores ting og rafter et pænt stykke vej, for at få det afhentet. Vi fik alle telte på nær, køkkenteltet ned og køkkenbordet ligeså, men valgte at lade spisebordet stå til søndag formiddag. Natten mellem lørdag og søndag sov vi alle i kæmpebivuak under oversejlene til svaleteltene. Lørdag aften var der afslutning og efter selve showet kom bandet Scarlet Pleasure og spillede.

Søndag morgen op igen og pakke det sidste sammen, flytte de sidste ting, hvilket dog blev forstyrret af et mindre skybrud, hvor vi måtte søge ly i køkkenteltet som var det eneste overdækkede vi havde. Skybruddet blev klaret med højt humør og sang.

Derefter gik vi tilbage til busterminalen og ventede på vores bus og ellers var turen den samme som til lejren.

En stor TAK til alle for lejren, hvor alle gjorde en indsats for at gøre det til en god og mindeværdig tur.